Remappen en chiptuning

Het remappen/chiptunen van de motor is de laatste jaren steeds populairder geworden, omdat bestuurders steeds meer vertrouwd raken met de kleine zwarte doosjes die de essentiële functies van hun auto’s bedienen en zich bewuster worden van de mogelijkheden om de instellingen te manipuleren.

Vroeger niet zo populair

Vroeger werd dit proces chippen genoemd, omdat het letterlijk betekende dat een microchip in de Electronic Control Unit (ECU) van uw auto werd vervangen door een aangepaste versie. Tegenwoordig is de zwarte kunst zo ver gevorderd dat er van verschillende internetgroepen in de wereld van de motorrevisie software te downloaden is voor dappere en/of technisch uitgekiende home-tuners die graag experimenteren. We zouden die route nooit aanraden, want het is niet verrassend dat er een aanzienlijk risico bestaat op het veroorzaken van dure motorschade als een chiptuning niet goed wordt uitgevoerd. Dus laat her uitvoeren door een deskundige zoals https://power-performance.nl.

Dus voor de meeste mensen is een motor chiptunen een reis naar een lokale specialist die uw fabrieksinstellingen kan overschrijven via een laptop, of het bestellen van een draagbaar apparaat zoals de Superchips Bluefin. Dit is een DIY-unit die in de Onboard Diagnostic Port (OBD) van uw auto wordt gestoken en de motorkaart in ongeveer 20 minuten vervangt door een geüpgradede versie – of net zo gemakkelijk terugkeert naar de standaard fabriekskaart.

Tegenwoordig

Maar tijden zijn veranderd, chiptunen is zo populair bij de jongeren tegenwoordig. Elke auto dat nieuw is word gelijk gechiptuned, wat ook aardig veel vraag levert voor chiptuning. Alles gaat met software gepaard dus hier valt veel geld in te verdienen.

Andere remapping-systemen zijn onder andere het systeem van de RaceChip, dat een kleine extra ECU aan de kabelboom toevoegt en een reeks motorkaartinstellingen op afstand bestuurt terwijl je rijdt, hetzij via een vast bekabelde draaiknop, hetzij draadloos via een smartphone app. Het klinkt misschien radicaal, maar in feite is het weinig anders in concept dan de selecteerbare instellingen voor de rijmodus die door veel autofabrikanten tegenwoordig worden geleverd als onderdeel van de specificaties.