Hoe kies je voor de juiste bromfiets?

Bromfietsen zijn doorgaans goedkoper dan motorfietsen, simpelweg omdat ze minder goed in staat zijn. De gemiddelde bromfiets is kleiner in omvang en motorvermogen en zal gemiddeld zo’n 30 tot 40 mijl per uur meer vermogen leveren. Je moet begrijpen dat je niet welkom bent op de snelweg.

Hoewel er tal van fabrikanten zijn, wil je meestal bij vier fabrikanten blijven: de Italiaanse Piaggio, de maker van de Vespa, de Amerikaanse Genuine, en de Japanse naamgenoten Honda en Yamaha. Als je een nieuwe rijder bent, zul je willen proberen een relatief jonge bromfiets te kopen om ongewenste onderhoudsproblemen te voorkomen, en bij de kleinere cc-motoren – minder dan 100 cc’s – te blijven, zodat je een idee kunt krijgen hoe deze dingen in de echte wereld werken. In de meeste staten hebben de 50cc bromfietsen geen motorrijbewijs nodig, wat betekent dat je gewoon de sleutels kunt pakken en de weg op kunt gaan.

Je wilt er ook zeker van zijn dat je over de juiste veiligheidsuitrusting beschikt – helm, handschoenen, veiligheidsbril, enz. Als je iemand kunt vinden die al deze dingen verkoopt met hun licht gebruikte Vespa, ben je in goede vorm! Mocht je nog twijfelen of je een bromfiets wilt kopen, dan is bromfiets leasen ook een mogelijke optie.

Zorg ervoor dat de bromfiets in goede mechanische vorm is

Je typische bromfiets heeft een zeer kleine, eencilinder motor met één cilinder, vergelijkbaar met een grasmaaier – zoemend en efficiënt. In tegenstelling tot een motorfiets zijn deze echter meestal zeer onderhoudsarm, omdat ze eenvoudigweg minder onderdelen hebben om te breken. De belangrijkste gebieden waar je naar wilt kijken zijn:

  • Uitlijning: is het binnen de fabrieksspecificaties – met name de achterkant?
  • Wielophanging: is hij lekvrij en zorgt hij voor de juiste hoeveelheid rebound en bump stijfheid?
  • Roest: is het frame en de gastank roestvrij?
  • Vloeistoffen: is de olie schoon en fris?

Veel bromfietsen hebben continu variabele transmissies (CVT) die het mogelijk maken om zonder schakelen te rijden – er is geen koppeling nodig. Dit maakt het rijden veel gemakkelijker, maar voegt wel een extra onderhoudsniveau toe omdat de meeste CVT’s op riemen vertrouwen. Een testrit bij bedrijfstemperatuur is waarschijnlijk de beste indicatie of de CVT in goede staat is, dus let op eventuele tekenen van uitglijden of aarzeling. Wees niet bang om het gas wijd open te zetten om dit te testen.

Net als bij een motorfiets zijn ook remmen en banden erg belangrijk. De meeste bromfietsen gebruiken trommelremmen, die veel gevoeliger zijn voor remmen dan schijven. Zorg voor een stevige remwerking zonder sponsachtig gevoel en zonder aarzelingen. De banden moeten ook gelijkmatig versleten zijn.

Lees ook: De voordelen van een zorgverzekering