Hoe creëer je een effectieve value proposition?

Volgens de marketingguru Hubspot heeft 64% van de bedrijven “gevestigde waardeproposities”.

Als je het op de juiste manier doet, kan een value proposition jouw bedrijf een enorm voordeel geven ten opzichte van jouw concurrenten. Maar, hier is het probleem:

Heel weinig bedrijven hebben een effectief value proposition. Recente studies bevestigen dit: “Slechts 2,2% van de bedrijven hebben nuttige waardeproposities.

Dit is een groot probleem omdat een ineffectieve waardepropositie jouw ideale klanten naar jouw concurrenten kan leiden, simpelweg omdat ze niet direct begrijpen wat je hun kan aanbieden.

Bovendien is het uiterst uitdagend om de diensten van jouw bedrijf te distilleren in één beknopte zin. Daarom gaan we in dit artikel in op wat  je moet weten om een effectieve value proposition te creëeren.

Dingen die je moet overwegen voordat je begint met het creëren van jouw value proposition:

Hieronder staan drie punten waar je aan moet denken en onderzoek voor moet doen voordat je begint aan het schrijven je eigen value proposition. Kom je er alleen niet uit? Dan kan je ook hulp vragen aan deskundigen op dit gebied, zij kijken dan samen met je mee naar jouw value proposition design.

Wat bied je aan?

Zorg ervoor dat je rekening houdt met het standpunt van jouw doelgroep en leg jouw diensten uit op een manier die hen aanspreekt.

En vergeet ook de formulering niet!

Zelfs als je precies biedt wat ze zoeken, als het niet zo duidelijk geformuleerd is, zullen potentiële klanten elders gaan kijken.

Denk eigenlijk aan jouw doelgroep en hun behoeften, en zorg ervoor dat jouw waardepropositie zo goed mogelijk aansluit bij hun behoeften. Houd rekening met wat jouw klanten zoeken en hoe ze hun behoeften verwoorden, en neem deze verwoording op in jouw propositie.

Wie bedien je?

Voordat je begint met het schrijven van jouw value proposition, wil je duidelijk zijn over wie jouw doelgroep is.

Om dit te bereiken, onderzoek je jouw doelgroep om te begrijpen wie ze zijn en wat ze zoeken in producten of diensten zoals die van jou.

Je wilt antwoorden op de volgende vragen:

  • Wie zijn ze (demografische gegevens) en wat doen ze (interesses, carrières)?
  • Wat zijn hun waarden?
  • Wat zijn hun behoeften of pijnpunten?
  • Welke uitdagingen hebben ze ervaren voordat ze met jouw bedrijf aan de slag gingen?
  • Wat motiveerde hen om te zoeken naar wat jij aanbiedt?
  • Was er iets aan jouw merk dat aantoonde dat je aan hun behoeften voldeed?

Na het verzamelen van deze gegevens gebruik je deze informatie om een ideaal klantpersonage te ontwikkelen waarop je jouw waardepropositie kunt afstemmen.

Wat onderscheidt jou van jouw concurrenten?

Het is essentieel dat jouw waardepropositie een unique selling point of feature bevat die jouw bedrijf onderscheidt.

Laten we eerlijk zijn, je hebt waarschijnlijk concurrenten die vergelijkbare producten of diensten aanbieden. En veel van jouw potentiële klanten zullen hun opties vergelijken, dus je zult hen moeten overtuigen dat je anders en beter bent dan alle andere concurrenten.

Zelfs als je al een idee hebt van jouw onderscheidende factoren, is het een goed idee om wat tijd te besteden aan onderzoek van concurrenten. De beste manier om dit te doen is door hun sites te bekijken en hun marketingcampagnes te onderzoeken.

Stel jezelf vervolgens de volgende vragen:

  • Wat ontbreekt er bij jouw concurrenten?
  • Wat doe jij beter?
  • Waarom zijn deze verschillen van belang voor jouw klanten?
  • Als je eenmaal duidelijke antwoorden hebt op deze vragen, kun je beginnen met het schrijven van een effectievere value proposition.

Lees ook: Waarom is goed om maandelijks te doneren?