Dit is hoe je je testosteron niveau op een natuurlijke wijze kunt verhogen…

Vanaf de leeftijd van 25-30 jaar begint het testosterongehalte van een man op natuurlijke wijze af te nemen. Dit is een probleem omdat sterk onderzoek een verband aantoont tussen een laag testosterongehalte en obesitas, een verhoogd ziekterisico en vroegtijdige sterfte. Gezonde testosteron spiegels zijn ook belangrijk voor vrouwen, samen met andere belangrijke hormonen zoals oestrogeen en progesteron. Daarom moet iedereen de nodige stappen in de levensstijl ondernemen om het testosterongehalte te optimaliseren. Je zult je gezondheid en lichaam tegelijkertijd verbeteren.

Voel je je traag en minder dan sexy? Een laag testosterongehalte kan de oorzaak zijn. Zo kan je je testosteron verhogen.

Krijg wat zon of neem een vitamine D-supplement

Vitamine D wordt snel een van ’s werelds meest populaire vitaminen. Onderzoek heeft aangetoond dat het verschillende voordelen heeft voor de gezondheid en dat het ook kan werken als een natuurlijke testosteronverhoger. Ondanks het belang ervan heeft bijna de helft van de wereldbevolking een tekort aan vitamine D, en een nog hoger percentage heeft suboptimale niveaus. Een 12-maanden durende studie vond dat het aanvullen met ongeveer 3.000 IE vitamine D3 per dag het testosterongehalte met ongeveer 25% verhoogde. Bij ouderen optimaliseerde vitamine D en calcium ook het testosterongehalte, wat leidde tot een verminderd risico op een daling van het testosterongehalte. Om testosteron te stimuleren en de andere voordelen van vitamine D te benutten, probeer je regelmatig aan zonlicht bloot te stellen of neem je dagelijks ongeveer 3.000 IE van een vitamine D3-supplement.

Neem vitamine- en mineraal supplementen

Hoewel de voordelen van multivitaminen veelbesproken worden, kunnen specifieke vitaminen en mineralen heilzaam zijn. In één studie verhoogden zink- en vitamine B-supplementen de kwaliteit van het sperma met 74%. Zink verhoogt ook het testosteron bij sporters en mensen die een tekort aan zink hebben. Andere studies suggereren ook dat vitamine A, C en E een rol kunnen spelen in je geslachtshormoon en testosteronspiegel, hoewel er meer onderzoek nodig is. Van alle beschikbare vitaminen en mineralen toont het onderzoek naar testosteron aan dat vitamine D en zinksupplementen misschien wel het beste zijn.

Krijg voldoende rust en een hoge kwaliteit slaap

Een goede nachtrust is net zo belangrijk voor je gezondheid als voeding en lichaamsbeweging. Het kan ook grote gevolgen hebben voor je testosteronspiegel. De ideale hoeveelheid slaap varieert van persoon tot persoon, maar uit één studie bleek dat het slapen van slechts 5 uur per nacht gekoppeld was aan een vermindering van 15% van het testosterongehalte. Een lange-termijn studie merkte op dat degenen die slechts vier uur per nacht sliepen, een grenswaarde hadden die onvoldoende was. Andere lange termijn studies ondersteunen dit. Eén studie berekende dat voor elk extra uur slaap dat je krijgt, de testosteronspiegel gemiddeld 15% hoger ligt. Hoewel sommige mensen het goed doen met minder slaap, suggereert onderzoek dat ongeveer 7-10 uur slaap per nacht het beste is voor de gezondheid op lange termijn en je testosteron.

Volg een gezonde levensstijl en vermijd oestrogeen-achtige verbindingen

Er zijn verschillende andere factoren die van invloed kunnen zijn op je hormoonspiegels. Een gezond seksleven speelt een belangrijke rol bij het reguleren van uw hormoon- en testosteronspiegel. Hoge blootstelling aan oestrogeen-achtige chemicaliën kan ook van invloed zijn op je niveaus, dus probeer de dagelijkse blootstelling aan BPA, parabenen en andere chemicaliën die in sommige soorten plastic worden aangetroffen tot een minimum te beperken. Het is waarschijnlijk geen verrassing dat overmatig alcohol- of drugsgebruik, of het nu medisch of recreatief is, ook het testosterongehalte kan verlagen. In tegenstelling, kunnen lachen, geluk en succes helpen je gezondheid en testosteron niveaus te stimuleren – dus zorg ervoor dat ze een deel van uw dagelijks leven zijn.

Lees ook: Hoe krijg je een zorgverzekering als je een ZZP’er bent?